یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۵
۰ نفر

گروه بین الملل: حامدکرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان در حالی که حدود 8 ماه به انتخابات سراسری در این کشور باقی مانده است خواستار آغاز روند آشتی ملی در این کشور شد.

کرزی که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده است از همه اعضای طالبان که با القاعده یا تروریسم ارتباطی نداشته‌اند خواست به کشور بازگردند. وی در این کنفرانس گفت: اکنون زمان مناسبی است که من خواستار روند آشتی ملی شوم.

ما از تمامی نیروهای طالبان که به القاعده یا سایر سازمان‌های تروریستی وابسته نیستند، کسانی که خواستار بازگشت به کشور و زندگی در سایه قانون اساسی افغانستان، صلح و آرامش و مشارکت هستند دعوت می‌کنیم به کشورشان بازگردند.

شبکه الجزیره گزارش داد رئیس‌جمهوری افغانستان همچنین در سخنرانی خود خواستار کمک کشورهای جهان در این باره شد و تاکید کرد موفقیت در مسیری که افغانستان در آن قدم بر می‌دارد بدون آشتی ملی امکان پذیر نیست.

کرزی قصد دارد در انتخابات 20 اوت (30 مرداد) بار دیگر نامزد رسیدن به مقام ریاست‌جمهوری شود اما محبوبیت او به‌دلیل اتهامات درباره فساد دولت، افزایش تولید مواد‌مخدر و حملات شورشیان تحت رهبری طالبان کاهش یافته است.

در حالی که تاکنون نیروهای ائتلاف در افغانستان نتوانسته‌اند آرامش را برای این کشور به ارمغان بیاورند کرزی درصدد است با پیشنهاد آشتی برای شبه نظامیان خشونت‌ها در این کشور را کاهش دهد.

صحبت‌های کرزی در مورد آغاز روند آشتی ملی در این کشور در حالی صورت می‌گیرد که اواخر نوامبر هم او آمادگی خود را برای حمایت از ملا عمر، رهبر طالبان درصورت موافقت با برقراری صلح در این کشور اعلام کرد.

همچنین سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی در اواخر اکتبر سال گذشته میانجیگری کشورش در مذاکرات میان نمایندگان دولت کابل با طالبان را تایید کرده بود.

صحبت‌های کرزی در این مورد و درخواست او برای کمک ناتو، کشورهای اروپایی و آمریکا در مسیر آشتی با طالبان در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از آنها آشتی با نیروهای طالبان را برابر با اعلام شکست برای فعالیت‌های خود در افغانستان می‌دانند. با وجود این، عده‌ای از دیپلمات‌های بلند پایه هم به رسیدن به این راهبرد مشترک اعتقاد پیدا کرده‌اند.

این برای نخستین بار است که کرزی در یک نشست بین‌المللی و در مقابل مقام‌های کشورهای غربی و اعضای ناتو از آشتی با نیروهای طالبان صحبت می‌کند.

به اعتقاد بسیاری کرزی درصدد است با این راهبرد بار دیگر حمایت رهبران کشورهای غربی را در میان فشارهای سیاسی جلب کند  تا  مقام ریاست‌جمهوری افغانستان را به دست بیاورد.

دیدار کرزی با فرستاده ویژه اوباما

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ روز گذشته با ریچارد هولبروک فرستاده ویژه اوباما در امور افغانستان و پاکستان و جیمز جونز، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد.

هالبروک روز گذشته در کنفرانس مونیخ تاکید کرد مسئله افغانستان هیچ شباهتی با مشکلاتی که آمریکا در عراق با آن روبه‌روست ندارد و با افزایش خشونت‌ها در این کشور اوضاع افغانستان خیلی بدتر از عراق خواهد شد.

هالبروک پیش از این سیاست دولت بوش در افغانستان را یک شکست خوانده و اعلام کرده بود که افغانستان نیاز به سیاست‌های جدید دارد.

وی همچنین پیش از این در مقاله‌ای 4 مشکل افغانستان را نواحی قبایلی، قاچاقچیان مواد‌مخدر که در دولت افغانستان نفوذ دارند، پلیس ملی و بی‌کفایتی و فساد دولت افغانستان دانسته بود که 3مورد از آنها ارتباط مستقیمی با عملکرد کرزی دارند.

کد خبر 74946

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز